Duurzaam leven, ontzettend hard nodig voor onze planeet! Onderstaande tekst is een vrije vertaling van een artikel van de website van Sustainability Trends 2020 over Sustainable Consumption. Aangezien wij hart hebben voor onze planeet vonden wij het een interessant artikel en de moeite waard om te vertalen en met jullie te delen!

De verwachting is dat de wereldbevolking tegen 2030 zal groeien tot 8,5 miljard mensen. Er ontstaat en steeds groter groeiende middenklasse die de komende 20 jaar met 3 miljard mensen toeneemt, waardoor het van cruciaal belang is dat de wereldwijde consumptie in overeenstemming blijft met wat onze planeet aankan.
De bezorgdheid over het milieu neemt wereldwijd toe en consumenten – met name millennials en Gen Z – voelen zich bezorgd over de toestand van de planeet. Als reactie daarop zijn ze geneigd om steeds vaker met hun portemonnee te zwaaien en kiezen ze merken waarvan de waarden overeenkomen met die van zichzelf.
Hoewel er nog steeds een grote kloof is tussen intentie en actie, ontstaat er steeds meer data dat meer en meer consumenten daadwerkelijk goede acties ondernemen ten opzichte van hun bedoelingen. Tegelijkertijd zijn vele anderen, ondanks hun beste bedoelingen, niet in staat om duurzamere producten te kopen, vanwege tijd- of geldbeperkingen. Om deze kloof tussen aspiratie en gedrag te dichten, moet duurzaam leven betaalbaarder worden gemaakt, met behoefte aan meer systemische ondersteuning om gedragsverandering op schaal mogelijk te maken.

Voorspelling 2020
We blijven een groeiend aantal bedrijven zien die reageren op veranderende voorkeuren door producten en diensten aan te bieden waarmee consumenten een duurzamere levensstijl kunnen leiden, waardoor de wereldwijde verkoop van duurzame producten wordt gestimuleerd. Deze bedrijven gaan verder dan alleen maar reageren op de eisen van de consument, en verwachten ook dat meer bedrijven proactief streven naar grootschalige, tastbare gedragsverandering, die erkent dat consumenten zelf een van de grootste hefbomen van duurzame consumptie zijn.

Signalen om in de gaten te houden
Volgens een recente studie van 25.000 consumenten in 25 landen, uitgevoerd door GlobeScan, is er nog steeds een grote kloof tussen de intentie van mensen om duurzaam te leven en het huidige gedrag. Meer dan 54% van de respondenten zei dat leven op een manier die goed is voor zichzelf, anderen en het milieu een belangrijke prioriteit was, maar slechts 37% zei dat ze momenteel zo leefden.

Volgens recent onderzoek van het Centre for Sustainable Business van NYU Stern naar de verkoop van consumentenverpakte goederen in de VS, was 50% van de groei van 2013 tot 2018 afkomstig van producten met een duurzame oorsprong.

Eerder in 2019 onthulde Pinterest een toename van gebruikersonderzoeken rond duurzaamheid, met “duurzaam leven” als de meest gezochte term (toename van 69% sinds 2018) en zoekopdrachten naar “duurzaam leven voor beginners” met 265%.

Volgens een onderzoek van ING was een meerderheid (71%) van de Britse respondenten het eens met de suggestie dat een tragere economische groei goed zou zijn om het milieu te beschermen. De meeste respondenten erkenden ook het probleem van overconsumptie in hun thuisland, met 64% van de Britten, 64% van de Amerikanen en 60% van de Australiërs dat mensen in hun land buitensporig gericht zijn op consumptie.

In 1990 werd ongeveer 8,1 ton natuurlijke hulpbronnen gebruikt om aan de behoefte van één persoon te voldoen, terwijl in 2015 bijna 12 ton aan natuurlijke hulpbronnen per persoon werd gewonnen.

“Gedurende tientallen jaren van raadpleging van burgers over de hele wereld hebben we nog nooit een moment van urgentie en kansen voor merken gevoeld om in contact te komen met hun klanten over gezond en duurzaam leven. We denken dat de voordelen ongekend zijn. ” aldus Eric Whan, directeur, GlobeScan.

 

Bron: IPBES

Ons advies voor bedrijven:
Controleer je productportfolio: welk percentage van uw producten is duurzaam en helpt klanten een gezonder en beter leven te leiden? Hoe presteren deze in vergelijking met de rest van het bedrijf? Integreer duurzaamheid in uw kernproducten, voeg niet alleen nieuwe lijnen toe.

Behalve producten, bekijk hoe je bedrijf zijn invloed bij klanten gebruikt om grootschalige gedragsverandering te bewerkstelligen.

Bekijk je beleid voor duurzaam transport. Wat stelt werknemers in staat om duurzamer te reizen? Hoe kun je vliegreizen verminderen? Compenseer je de uitstoot die wordt gegenereerd door bedrijfsreizen?

Houd niet alleen rekening met de impact van afzonderlijke producten, maar let ook op de duurzaamheid van een systeem als geheel.

 

Bron:
https://trends.sustainability.com/2020/sustainable-consumption/